BDM og SSP hos Microsoft
BDM
Fra at sælge i retail først direkte til consumeren, efterfulgt af rollen som leverandør til retail, for dernæst at skulle sælge til partnere i distributørrollen, var tiden kommet til at jeg selv trådte i salgsrollen for at sælge til de største C25 kunder i Danmark. Dette skete i mit nye job som Business Development Manager hos Microsoft.
Året var 2015 og eftersom mine produkter var Nokia devices i en allerede stærkt præget Iphone verden, fik jeg intet forærende salgsmæssigt. Apple havde godt fat i telebranchen med sine 8 år i branchen på dette tidspunkt. Flere og flere så Nokia som et produkt kun ældre mennesker brugte og min mission var at jeg skulle sælge til de store C25 kunder.
På en sund måde lærte jeg hurtigt, at jeg intet fik foræret. Hvis jeg skulle lykkes med missionen indså jeg hurtigt det var at have styr på salgshåndværket. Herigennem at komme hele vejen rundt om kunden, udfordre og forstå kundens behov, samt skabe nye behov og ikke mindst turde spørge om ordren, da kunderne ellers ville fortsætte med at købe Iphones.
Udfordringen og min evne til at komme ud til kunderne gjorde at jeg blev headhuntet til en ny afdeling i Microsoft hvor opgaven var at sælge Microsoft IT hardware.
SSP
Som Solution Sales Professional (SSP) blev var mit primære formål at opbygge kunderelationer til CIO’s og CFO’s i flere af landets største kommuner, regioner og virksomheder. Målet var at sikre at de kunne se værdien i den transformation til onlineskyen som Microsoft stod overfor. På den rejse var opgaven at sælge Microsoft’s hardware til at understøtte denne transformation
Det var lange salgsprocesser og partnersalg blev igen en del af hverdagen, hvor vi sammen tog ud og skabte værdi for kunderne, som her var de største C20 kunder i Danmark. Microsoft var nye på hardware delen. Det betød, at vi var i gang med at bygge det fly vi fløj i. Samtidig var vores produkter væsentlig dyrere end konkurrenternes så her fik vi heller ikke noget forærende, men med et godt salgshåndværk og knofedt fik jeg stor succes i denne rolle.
Fordi salgsprocessen var så lang skulle jeg holde så mange bolde i luften som overhovedet muligt. Stærke relationer og værdiskabelse var afgørende – både eksternt, men også internt i forhold til Microsofts Account Executive teams. Stærke teams var afgørende for at kunne jagte nye opportunities med succes. Det var i denne periode af min karriere jeg for alvor lærte at arbejde stærkt i et team.