Mental styrke og parathed – detailbutik
I en detailbutik, hvor der kan komme mange kunder i løbet af en dag, er det vigtigt, at en medarbejder forstår at sætte sig mentalt op til hver eneste kundekontakt. Det handler om at undgå, at “autopiloten” tager over, og at nærværelsen og opmærksomheden derfor forsvinder.
Det kræver både gode holdninger til kunder samt evner at kunne bevare den mentale parathed og at vide, hvordan man konstant arbejder mentalt med sig selv. En medarbejder, der arbejder på rutinen eller “autopiloten”, kan være meget dyr for butikken i form af tabte muligheder.
Læringsemner:
- Evne til at kunne stemple ind mental hver morgen inden butikken åbner, så jeg kan ændre tilstand i den rigtige retning, hvad enten jeg er sur, træt eller på anden måde uoplagt
- Evne til at flytte min tilstand fra at frygte et nederlag til at glæde mig til at sejre
- Evne til at parkere ekstern “støj” og fokusere på at skabe nærvær overfor kunden
- Evne til at styrke mine overbevisninger til både produkter og priser
- Evne til at rejse mig lynhurtigt, når jeg har tabt, så nederlag ikke sidder i mig for længe og ødelægger yderligere muligheder
- Evne til at sikre fuld fokus og årvågenhed i min performance og undgå at gå på “autopilot”
- Evne til at skabe balance mellem performance og restitution, så jeg ikke bliver udbrændt
- Evne til at kunne motivere mig selv, når jeg har været i mit job i længere tid, så jeg ikke går i stå