fbpx

Kropssprog og personlig fremtoning – detailbutik

Butiksmedarbejderens kropssprog og personlig fremtoning er en væsentlig del af kundens totale købsoplevelse. Derfor er det vigtigt, at butiksmedarbejderen er bevidst om egen fremtoning og kropssprog og er i stand til at arbejde med dette. Vi ser ikke vores eget kropssprog, så det er meget vigtigt at have en høj grad af bevidsthed om netop denne del og samtidig involvere kollegerne i denne disciplin.

Læringsemner:

  • Evne til at stemple ind mentalt, når butikken åbner, og arbejde positivt med eget kropssprog
  • Evne til at vælge en dresscode, der understøtter, hvad der forventes af både butikken og kunderne
  • Evne til at arbejde med forskellige kropssprog, der hjælper med en positiv udstråling, som påvirker både kunder, kolleger og eget sind
  • Evne til at minimere negative tanker og at kommunikere dem højt, f.eks.: “Jeg har en dårlig dag i dag”. Negative udtalelser kan påvirke teamet og dræne kollegerne for energi
  • Evne til at søge hjælp hos butikslederen eller kolleger, når det kniber med at tænke positivt og dermed have en personlig fremtoning, frem for at bringe den negative tilstand ind i butikken
  • Evne til at tænke, at enhver selv er ansvarlig for sin egen motivation og derfor også for at søge hjælp når det kniber

Citat af Ulrik Wilbek: “Du skal vise udvendigt, hvordan du vil have det indvendigt”.