Mersalg – detailbutik
En væsentlig del af butiksmedarbejderens rolle med kunden er at sikre, kunden får den optimale løsning i forbindelse med sit køb. Det er ikke altid, at et enkelt produkt kan stå alene, for at kunden er bedst tjent. Derfor skal en god butiksmedarbejder kunne afdække kundens løsning og sikre, at alle de produkter, der er relevante omkring købet, bliver tilbudt til kunden. Dette kræver både holdninger og evner hos butiksmedarbejderen.
Læringsemner:
- Evne til at kunne spørge og lytte sig frem til hvilke mersalgsmuligheder, der vil kunne hjælpe kunden til at få den mest optimale løsning
- Evne til at kunne iscenesætte og gennemføre et mersalg, uden at kunden føler, at produktet bliver “prakket” på
- Evne til at kunne fremlægge mersalgsmulighederne som nogle gode muligheder, hvor kunden selv tager beslutningerne
- Opbygning af en grundholdning til, at kunden altid selv skal vælge fra og til – frem for at butiksmedarbejderen undlader at give kunden disse valgmuligheder