fbpx

Sælg fordel og værdi – detailbutik

Når produkter præsenteres i en detailbutik, er det utrolig vigtigt, at butiksmedarbejderen ikke blot beskriver produkterne og de fakta og detaljer, der er forbundet til produktet. Kunden forstår først værdien, når butiksmedarbejderen kan oversætte produktfakta til noget, som kunden dermed opnår eller undgår. Kunder har ofte svært ved selv at regne ud, hvad værdien ved produktfakta er, hvis butiksmedarbejderen ikke hjælper godt til her. En stor hjælp for kunden er, når butiksmedarbejderen taler i billeder og hverdagssituationer omkring produkternes nytteværdi.

Læringsemner:

  • Evne til at adressere produkternes fakta og fordel til de behov og informationer, butiksmedarbejderen har afdækket tidligere i samtalen
  • Evne til at tale i billeder og hverdagssituationer omkring produktfakta
  • Evne til at kunne kommunikere, hvad kunden både opnår (muligheder) og undgår (problemløsning) ved produkterne
  • Evne til at undgå at tale for meget i klichéer, når fordele præsenteres (f.eks. “den har god kvalitet”), men mere oversætte fordelen til kundens egen situation