Aktiv lytning – detailbutik
Aktiv lytning handler om at være komplet til stede, når kunden taler og ikke have fokus på egen indre dialog. At tilsidesætte trangen til at tale om produkter og i stedet for hvile i at lytte er for mange butiksmedarbejdere en vanskelig og udfordrende opgave. Det er derfor vigtigt, at butiksmedarbejderen får gode værktøjer i aktiv lytning og træner dette dagligt. Gennem aktiv lytning vil butiksmedarbejderen blive langt dygtigere til at rådgive kunderne og finde de rette produkter og løsninger.
Læringsemner:
- Evne til at kunne skelne mellem de 5 lytterformer og dermed lære at vise kunden, at der lyttes opmærksomt
- Evne til at kunne lytte med både sind og krop, så kunder mærker en god interesse
- Evne til at kunne kvittere og respondere overfor kunden på en levende og nærværende måde, så kunden kan mærke at medarbejderen er til sted i samtalen
- Evne til at udvise interesse for kundens person og for kundens køb på trods af, at medarbejderen måske ikke selv har de samme interesser som kunden eller for det kunden vil købe