Konflikthåndtering – generel ledelse
En konflikt opstår, når 2 personer ikke er enige, og der er forurettede følelser hos mindst den ene person. En situation med uenighed UDEN forurettede følelser er mere en god debat eller brainstorming. Selve konfliktsituationen kan udvikle sig uheldigt, da vores energi er stærk påvirket af vores følelser. Som leder skal du kunne håndtere konflikter på en god og effektiv måde for at skabe hurtig afklaring. Hvis ikke du kan løse konflikter, vil det sætte en stor kæp i hjulet på din vej mod at nå målene.
Læringsemner:
- Evne til at kunne forstå enhver part i en konflikt og hvad, der driver en persons følelser i konflikten (empati)
- Evne til at kunne skelne mellem motiver og adfærd i en konflikt. Motiver er ofte positive, men adfærd kan være negativ
- Evne til at kunne løse konflikter mellem 2 medarbejdere og skabe accept af løsningen
- Evne til at kunne løse konflikter, hvor du selv er en part i konflikten
- Evne til at kunne genoprette kemien mellem to parter, der har haft en konflikt
- Evne til at acceptere, at konflikter nødvendigvis ikke kun er negative, men som kan være en del af den nerve og drivkraft, en virksomhed har brug for