Afvikling – generel ledelse
Ofte sker en afvikling af en medarbejder alt for sent og med de konsekvenser, at medarbejderen har taget en masse unødig tid og energi fra kolleger og lederen. Det er aldrig sjovt at afvikle en medarbejder, men ikke desto mindre en vigtig opgave, som skal kunne løses professionelt.
Læringsemner:
- Evne til at give en advarsel eller afklarende dialog om, at en afvikling kan blive nødvendig, hvis der ikke sker øjeblik forbedring i adfærd eller resultater
- Evne til at kunne tage en beslutning om afvikling på rette tid og ikke udskyde den pga. egne følelser
- Evne til at kunne vurdere, hvornår det er det rette tidspunkt at gennemføre en afvikling
- Evne til at kunne involvere de rette personer i en afviklingssamtale (f.eks. HR, jurister, CEO eller andre)
- Evne til at kunne gennemføre en afviklingssamtale professionelt og kortvarigt med fokus på forståelse på de reaktioner, afviklingen kan medføre hos medarbejderen
- Evne til at kunne varetage de rette, praktiske foranstaltninger, når afviklingen er foretaget og vurdere, om medarbejderen skal fritstilles eller blive opsigelsesperioden ud
- Evne til at kunne sikre det juridiske belæg for afviklingen