Sambesøg i lederrollen – salgsledelse
Sambesøg betyder, at salgslederen deltager på kundemøder med den enkelte sælger. Dette sker ofte, hvor salgslederen er aktiv med at sælge til kunden, men hvor ofte sker det alene med det formål at udvikle sælgeren? Det er vigtigt, at du ser dine sælgere ”spille kampen”, hvis du skal kunne coache og udvikle dem. Det kan være svært for sælgeren selv at analysere sin egen indsats på et kundemøde.
Læringsemner:
- Evne til at sikre tryghed og motivation hos sælgeren for at deltage på kundemøder alene med udvikling for øje
- Evne til, at du i samarbejde med sælgeren kan lave en god introduktion over for kunden om din rolle på sambesøget
- Evne til at analyse sælgers performance og tage gode noter om både gode og mindre gode observationer
- Evne til at kunne gennemføre en motiverende feedback, hvor sælger føler sig beriget med udvikling
- Evne til at kunne iværksætte en god handlingsplan omkring de indsatsområder, sælger skal arbejde med og sikre en god opfølgning
- Evne til at bringe input fra sambesøg videre til de øvrige sælgere og skabe en kultur, hvor dette føles trygt, bl.a. for at sikre best practice og vidensdeling