Værdier og holdninger – generel ledelse
Enhver medarbejder har sine egne værdier og holdninger. Nogle af disse værdier og holdninger kan stimulere det fælles arbejde mod målopfyldelse, mens andre kan begrænse. Det er meget vigtigt, at en leder formår at udvikle et fælles sæt af værdier og holdninger og gerne i samarbejde med sine medarbejdere. Dette sæt af værdier skal helst være en god guide i hverdagen til de løbende udfordringer. Værdierne skal samtidig sikre, at arbejdspladsen bliver et positivt energicenter, hvor man støtter og hjælper hinanden, fordi man føler samhørighed med gruppen. En gruppe med stærke værdier kan skabe et kraftcenter af fokus og energi, der i den grad hjælper til, at stimulerende mål nås.
Læringsemner:
- Evne til at samle sin gruppe omkring arbejde med fælles værdier og holdninger
- Evne til at vise værdierne i egen adfærd, så lederen bliver et forbillede i værdiernes efterlevelse
- Evne til at kunne bruge værdierne som en beslutningsguide i alle daglige gøremål
- Evne til at udvise gennemslagskraft og konsekvens omkring værdier og ikke ”sælge” ud af værdierne